آزمون آنلاین
پیش از شرکت در آزمون، حتماً پاسخ سؤالات متداول را در رابطه با برگزاری آزمونهای آنلاین، در پایین همین صفحه مطالعه کنید.
فارسی هفتم (صفحات 107 تا 131)
خلاصه آزمون
0 سؤال از 10 سؤال پاسخ داده شد.
سؤالات:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
اطلاعات
لطفاً برای شروع آزمون، ابتدا موارد خواسته شده (*) را به دقت تکمیل کنید.
این آزمون جهت اندازهگیری توانایی شما در «درس فارسی هفتم از صفحات 107 تا 131» است.
آزمون شامل سؤالات چندگزینهای در موضوعات معنی واژه، املا، مفهوم عبارات و جملات، مهارت های نگارشی و دانش های زبانی و ادبی است.
تعداد سؤالات: 10 عدد
بارم آزمون: 2۰ نمره
مدت آزمون: 12 دقیقه
باید متن وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
|
باید عدد (بهصورت انگلیسی) وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
شما قبلاً این آزمون را به پایان رساندهاید و نمیتوانید مجدداً در آن شرکت کنید.
آزمون در حال بارگذاری است
برای شروع آزمون لازم است که ثبت نام کرده و به حساب کاربری خود وارد شوید.
برای شروع آزمون، لازم است آزمون زیر را به اتمام برسانید.
نتیجه
به 0 سؤال از 10 سؤال بهدرستی پاسخ دادهاید.
زمان شما:
زمان آزمون به پایان رسید.
نمره شما 0 از 0 است، (0)
دسته بندی ها
- دسته بندی نشده 0%
-
از حضور شما در این آزمون سپاسگزاریم.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- پاسخ داده شده
- مرور
-
سؤال 1 از 10 سؤال
1. سؤال
«مولانا جلالالدین بلخی» با کدام شاعرِ بزرگِ ایران همعصر بوده است؟
صحیح
نادرست
پاسخ: (صفحههای 88 و 91 و بخش اعلام کتاب فارسی)
سعدی و مولانا هر دو در قرن هفتم هجری قمری میزیستند. -
سؤال 2 از 10 سؤال
2. سؤال
کدام واژه نادرست معنا شده است؟
صحیح
نادرست
پاسخ: (صفحهی 123 کتاب فارسی)
استقبال: پذیرفتن، پذیرایی -
سؤال 3 از 10 سؤال
3. سؤال
کدام ترکیب نادرستی املایی دارد؟
صحیح
نادرست
پاسخ: (صفحههای 108 و 109 کتاب فارسی)
املای «مقتدایی» به همین شکل درست است. -
سؤال 4 از 10 سؤال
4. سؤال
نورالدین عبدالرّحمن جامی ………
صحیح
نادرست
پاسخ: (صفحهی 119 و بخش اعلام کتاب فارسی)
نورالدین عبدالرّحمن جامی در قرن نهم هجری میزیست. وی که خالق «نفحات الانس» است، کتاب «بهارستان» را به تقلید از «گلستان» و کتاب «هفت اورنگ» را به تقلید از خمسهی نظامی سروده است. -
سؤال 5 از 10 سؤال
5. سؤال
هر دو فعل بیت گزینهی ………………….. ، به شکل بُن خود (بن مضارع) آمدهاند.
صحیح
نادرست
پاسخ: (صفحههای 117 و 118 کتاب فارسی)
«افشان» بن مضارع «افشاندن» و «افشار» بن مضارع «افشاردن» است. -
سؤال 6 از 10 سؤال
6. سؤال
نقش دستوری چند تا از بخشهای {مشخصشده} در متن زیر نادرست آمده است؟
«نابینایی در {شب}، چراغ بهدست و سبو بر دوش، بر {راهی} میرفت. یکی {او} را گفت: تو که {چیزی} نمیبینی {چراغ} به چه کارت میآید؟ گفت: چراغ از بهر کوردلان تاریکاندیش است تا به {من} تنه نزنند و سبوی مرا نشکنند.»
الف) شب: متمم ب) راهی: متمم پ) او: متمم
ت) چیزی: متمم ث) چراغ: مفعول ج) من: متممصحیح
نادرست
پاسخ: (صفحهی 119 کتاب فارسی)
در جملهی «چیزی نمیبینی»، «چیزی» مفعول است. در جملهی «چراغ به چه کارت میآید؟» نیز «چراغ» نهاد است. -
سؤال 7 از 10 سؤال
7. سؤال
نقش دستوری مصدر در بیت زیر چیست؟
«مجنون ز شنیدن سلامش / پرسید نشان و جست نامش»صحیح
نادرست
پاسخ: (صفحهی 125 کتاب فارسی)
«شنیدن» در بیت صورت سؤال پس از «ز» آمده است و متمم است. -
سؤال 8 از 10 سؤال
8. سؤال
برای ضمیر گسستهی بیت زیر، چه فعلی بهکار میرود؟
«دلنشان شد سخنم تا تو قبولش کردی / آری آری سخن عشق، نشانی دارد»صحیح
نادرست
پاسخ: (صفحههای 110 و 111 کتاب فارسی)
ضمیر «تو» در بیت صورت سؤال، ضمیری است که با فعلهای دوم شخص مفرد بهکار میرود. -
سؤال 9 از 10 سؤال
9. سؤال
کدام دو بیت با بخش یا بخشهایی از عبارت زیر قرابت (نزدیکی) معنایی دارند؟
«در سلام کردن به همه حتّی به کودکان پیشدستی میکرد. سخن همنشین خود را نمیبرید. بیش از حدّ لزوم سخن نمیگفت و اجازه نمیداد کسی جز در مقام دادخواهی در حضور او از دیگری بد بگوید و یا به کسی دشنام دهد.»
الف) چو یک بار گفتی مگو بازپس / که حلوا چو یک بار خوردند بس
ب) چون زهد و نکونامی بر باد هوا دادی / از طعنهی بدگویان زنهار مترس ای دل
پ) ای پسر ترک مراد خویش گیر / وانگهی راه سلامت پیش گیر
ت) سخن را سر است ای خردمند و بُن / میاور سخن در میان سَخُنصحیح
نادرست
پاسخ: (صفحهی 115 کتاب فارسی)
عبارت «سخن همنشین خود را نمیبرید.» با بیت «ت» ارتباط معنایی دارد.
عبارت «بیش از حدّ لزوم سخن نمیگفت» نیز با بیت «الف». -
سؤال 10 از 10 سؤال
10. سؤال
بین هشت بیت زیر، دو بیت شخص متفاوتی را وصف میکند. آن دو بیت در کدام گزینه آمده است؟
صحیح
نادرست
پاسخ: (مشابه صفحههای 113 و 117 کتاب فارسی)
مهترین و بهترین انبیا / رهنمای اصفیا و اولیا
ختم کرده حق نبوّت را بر او / معجز و خلق و فتوّت را بر او
ابیات بالا در وصف پیامبر اسلام (ص) و ابیات دیگر گزینهها در وصف علی بن ابیطالب (ع) است.
سؤالات متداول
پاسخ سؤالات شما در رابطه با آزمونهای آنلاین
فرم مشخصات اولیه و سؤالات آزمون را بهصورت کامل و دقیق تکمیل کنید. در صورتی که مشخصات خود را بهصورت مخدوش و نامعتبر وارد کنید، سامانه بهطور خودکار شما را در مراجعات بعدی از خدمات سایت محروم میکند.
لطفاً با آمادگی کامل در آزمون حاضر شوید، آزمون فقط یکبار برگزار میشود و تکرار ندارد.
پیش از ثبت نمره از آزمون خارج نشوید، یا صفحهی آزمون را رفرش (Refresh) نکنید.
در مواردی که نیاز به وارد نمودن عدد است، اعداد را بهصورت انگلیسی تایپ کنید.
جهت ثبت نتیجهی آزمون نزد خودتان «پس از پایان یافتن آزمون» حتماً از نتیجهی پایانی، اسکرینشات بگیرید.
در هر آزمون، تنها یکبار میتوانید شرکت کنید، بیش از آن تخلف به حساب میآید و دسترسی شما به سایت، بهطور خودکار مسدود میشود. بنابراین با آمادگی کامل در آزمونها شرکت کنید تا نتیجهی مطلوبی بهدست آورید. برای آگاهی بیشتر از قوانین و مقرارت کلیک کنید.
موارد خواستهشده را در فرم ابتدای آزمون، بهدقت تکمیل کنید و حتماً اعداد کد ملی را بهصورت انگلیسی تایپ کنید.
پس از پایان آزمون، حتماً از نتیجهی آن اسکرینشات بگیرید، در غیر این صورت، موضوع را از پشتیبانی سایت پیگیری کنید.
دانشآموزان محترم اتباع، باید در این قسمت کد دانشآموزی خود را که معمولاً با رقم 910 شروع میشود، وارد کنند.
برای اطلاع از چگونگی شرایط حفاظت از حریم خصوصی در این وبسایت کلیک کنید.
- exam@ehtemameadabi.ir
© تمامی حقوق این وبسایت برای
مجموعه اهتمام ادبی محفوظ است.