آزمون آنلاین
پیش از شرکت در آزمون، حتماً پاسخ سؤالات متداول را در رابطه با برگزاری آزمونهای آنلاین، در پایین همین صفحه مطالعه کنید.
فارسی نهم (صفحات 91 تا 110)
خلاصه آزمون
0 سؤال از 10 سؤال پاسخ داده شد.
سؤالات:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
اطلاعات
لطفاً برای شروع آزمون، ابتدا موارد خواسته شده (*) را به دقت تکمیل کنید.
این آزمون جهت اندازهگیری توانایی شما در «درس فارسی نهم از صفحات 91 تا 110» است.
آزمون شامل سؤالات چندگزینهای در موضوعات معنی واژه، املا، مفهوم عبارات و جملات و دانش های زبانی و ادبی است.
تعداد سؤالات: 10 عدد
بارم آزمون: 2۰ نمره
مدت آزمون: 14 دقیقه
باید متن وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
|
باید عدد (بهصورت انگلیسی) وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
شما قبلاً این آزمون را به پایان رساندهاید و نمیتوانید مجدداً در آن شرکت کنید.
آزمون در حال بارگذاری است
برای شروع آزمون لازم است که ثبت نام کرده و به حساب کاربری خود وارد شوید.
برای شروع آزمون، لازم است آزمون زیر را به اتمام برسانید.
نتیجه
به 0 سؤال از 10 سؤال بهدرستی پاسخ دادهاید.
زمان شما:
زمان آزمون به پایان رسید.
نمره شما 0 از 0 است، (0)
دسته بندی ها
- دسته بندی نشده 0%
-
از حضور شما در این آزمون سپاسگزاریم.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- پاسخ داده شده
- مرور
-
سؤال 1 از 10 سؤال
1. سؤال
در كدام گزینه پرسش انكاری وجود ندارد؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
بیت: لعل من چیست؟ عقدههای دلم / عقد خونین به هیچ مخزن نیست
عبارتهای «كی پذیرد همواری؟»، «تو را ز میر چه باک و تو را ز شاه چه غم؟» و «بیچاره گرفتار كجا رود؟» بهترتیب یعنی «همواری نمیپذیرد»، «برای تو از میر باك و از شاه غم نیست» و «بیچاره گرفتار جایی نمیرود، نمیتواند برود.»
این عبارتها پرسش انكاری دارند، ولی پرسش بیت «لعل من چیست؟ عقدههای دلم / عقد خونین به هیچ مخزن نیست» صرفاً به قصد تأكید و جلب توجه به شكل پرسشی بیان شده است: «لعل من چیست؟» و پاسخ آن را نیز خود شاعر گفته است: «عقدههای دلم.» -
سؤال 2 از 10 سؤال
2. سؤال
بیت زیر را کدام واژه کامل میکند؟
«جهان سربهسر ………………….. و حکمت است / چرا زو همه بهر من غفلت است؟»صحیح
نادرست
پاسخ:
عبرت
در بیت صورت سؤال، شاعر میگوید جهان پر است از عبرت و حکمت هرچند او بهرهای از آن نمیبرد. -
سؤال 3 از 10 سؤال
3. سؤال
در کدام بیت نادرستی املایی وجود دارد؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
مهل که روز وفاتم به خاک بسپارند / مرا به میکده بر در خم شراب انداز
املای «مهل» به معنای «مگذار» به همین شکل درست است. -
سؤال 4 از 10 سؤال
4. سؤال
دربارهی متن زیر، چند تا از عبارات درست است؟
«ای ابوذر، مبادا با برادر مسلمانت قهر کنی. مثل مؤمنان جمله چون یک تن است. چون یک اندام را رنجی رسد، همهی اندامها آگاهی یابند و رنجور شوند. مؤمن برای رهایی از گناه و نافرمانی، بیش از گنجشک در قفس تلاش میکند.»
الف) هم فعل دعایی در عبارت هست و هم منادا.
ب) «را» در کاربرد سوگند به کار رفته است.
پ) هر دو «چون» حرف اضافه است.
ت) نقش دستوری «رنج» نهاد است و «رنجور» مسند.
ث) صفت تفضیلی در عبارت دیده نمیشود.
ج) فعل ماضی در عبارت نیست.صحیح
نادرست
پاسخ:
سه تا
الف) «مبادا» فعل دعایی است و «ابوذر» منادا.
ب) «را» در کاربرد حرف اضافه آمده است: «اگر به یک اندام رنجی رسد.»
پ) «چون» نخست حرف اضافه است امّا «چون» دوم حرف اضافه نیست و متمّم نمیسازد.
ت) در جملهی «رنج برسد»، نقش دستوری «رنج» نهاد است. در جملهی «آنان رنجور شوند» نیز «رنجور» مسند است.
ث) «بیش» در عبارت، صفت تفضیلی است.
ج) فعل ماضی در عبارت نیست، فعلها همه مضارع یا «دعایی» است. -
سؤال 5 از 10 سؤال
5. سؤال
در متن زیر بهترتیب چند گروه اسمی وابستهی پیشین و چند گروه اسمی وابستهی پسین دارد؟
«خادم به وی رسید و گفت: «این توبره بردار و به لشکرگاه سلمان بر.» چون به لشکرگاه رسید مردم گفتند: «امیر است.» آن خادم بترسید و در قدم وی افتاد. سلمان گفت: «به سه وجه این کار برای خود کردم، اوّل، آن که تکبّر از من دفع شود. دوم، آنکه دل تو خوش شود و سوم، آن که از عهدهی حفظ رعیت بیرون آمده باشم.»»صحیح
نادرست
پاسخ:
چهار ـ چهار
گروههایی که وابستهی پیشین دارند: «این توبره» ـ «آن خادم» ـ «سه وجه» ـ «این کار»
گروههایی که وابستهی پسین دارند: «لشکرگاه سلمان» ـ «قدم وی» ـ «دل تو» ـ «عهدهی حفظ رعیت» -
سؤال 6 از 10 سؤال
6. سؤال
کدام واژهی {مشخص شده} در ابیات زیر، نقش دستوری «قید» ندارد؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
سحر
در گروه «زمزمهی مرغ سحر» در بیت: «خفتگان را چه خبر زمزمهی مرغ سحر / حَیوان را خبر از عالم انسانی نیست»، «سحر» وابستهی پسین است. -
سؤال 7 از 10 سؤال
7. سؤال
در کدام بیت فعل ماضی بعید دیده میشود؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
بیت: دل برگرفته بودم از ایام گل ولی / کاری بکرد همّت پاکان روزهدار
فعل «برگرفته بودم» ماضی بعید است. -
سؤال 8 از 10 سؤال
8. سؤال
در متن زیر، کدام نوع فعل ماضی بیشتر دیده میشود؟
«گرفتم که در نبرد توانا بودهای و هیچکس یارای برابری تو نداشته. تو نه آنی که تا دیروز دست ارادت بر سینه مینهادی و چنان خاکی میرفتی که گویا همهی عالم آمادهاند به تو آسیبی زنند؟ گذشته را فراموش کردهای که چنین رفتار میکنی؟»صحیح
نادرست
پاسخ:
ماضی نقلی
فعلهای متن:
«گرفتم»: ماضی ساده | «بودهای»: ماضی نقلی | «نداشته (است)»: ماضی نقلی | ی (آن هستی): مضارع اخباری
«مینهادی»: ماضی استمراری | میرفتی: ماضی استمراری | اند (آماده هستند): مضارع اخباری
«زنند»: مضارع التزامی | «فراموش کردهای»: ماضی نقلی | «میکنی»: مضارع اخباری -
سؤال 9 از 10 سؤال
9. سؤال
چهار بیت زیر از اشعار شیخ محمود شبستری انتخاب شده است. کدام گزینه بر مفهوم و موضوع متفاوتی تکیه دارد؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
بیت: همه از ذات خود پیوسته آگاه / وز آن جا راه برده تا به درگاه
ابیات دیگر میگویند اجزای عالم همه در جای معین خود قرار گرفتهاند و هیچ ذره ای از جای خود به جای دیگری نمیرود و اگر چنین شود نظم کلّی به هم میریزد. اما در بیت پاسخ، صحبت از آگاهی اجزا به موقعیتِ خود و نیز به راه وصولشان به پیشگاه حق است. -
سؤال 10 از 10 سؤال
10. سؤال
کدام گزینه با عبارت زیر قرابت (نزدیکی) معنایی بیشتری دارد؟
«و اگر آدمی را هرگز دردی نمیرسید، به چه چیز ترک میکرد گناهان را و به چه چیز تضرّع میکرد نزد خدا؟»صحیح
نادرست
پاسخ:
بیت: آن زمان که میشوی بیمار تو / میکنی از جرم استغفار تو
عبارت صورت سؤال میگوید: «درد باعث میشود انسان گناهان را ترک کند و به خدا نزدیک شود.»
بیت « آن زمان که میشوی بیمار تو / میکنی از جرم استغفار تو» هم میگوید: «آن زمان که انسان بیمار میشود، از جرم استغفار و طلب آمرزش میکند.»
بیت «هر که او بیدارتر پردردتر / هر که او آگاهتر رخ زردتر» میگوید: «هر کس بیدارتر باشد، پردردتر است.»
بیت «دلا بسوز که سوز تو کارها بکند / نیاز نیمشبی رفع صد بلا بکند» میگوید: «از آه و سوزِ دلِ پردرد کارهای بسیار برمیآید.»
بیت «عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد؟ / ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست» نیز میگوید: «اگر کسی واقعاً عاشق شود، یار به حالش نظر میکند.»
سؤالات متداول
پاسخ سؤالات شما در رابطه با آزمونهای آنلاین
فرم مشخصات اولیه و سؤالات آزمون را بهصورت کامل و دقیق تکمیل کنید. در صورتی که مشخصات خود را بهصورت مخدوش و نامعتبر وارد کنید، سامانه بهطور خودکار شما را در مراجعات بعدی از خدمات سایت محروم میکند.
لطفاً با آمادگی کامل در آزمون حاضر شوید، آزمون فقط یکبار برگزار میشود و تکرار ندارد.
پیش از ثبت نمره از آزمون خارج نشوید، یا صفحهی آزمون را رفرش (Refresh) نکنید.
در مواردی که نیاز به وارد نمودن عدد است، اعداد را بهصورت انگلیسی تایپ کنید.
جهت ثبت نتیجهی آزمون نزد خودتان «پس از پایان یافتن آزمون» حتماً از نتیجهی پایانی، اسکرینشات بگیرید.
در هر آزمون، تنها یکبار میتوانید شرکت کنید، بیش از آن تخلف به حساب میآید و دسترسی شما به سایت، بهطور خودکار مسدود میشود. بنابراین با آمادگی کامل در آزمونها شرکت کنید تا نتیجهی مطلوبی بهدست آورید. برای آگاهی بیشتر از قوانین و مقرارت کلیک کنید.
موارد خواستهشده را در فرم ابتدای آزمون، بهدقت تکمیل کنید و حتماً اعداد کد ملی را بهصورت انگلیسی تایپ کنید.
پس از پایان آزمون، حتماً از نتیجهی آن اسکرینشات بگیرید، در غیر این صورت، موضوع را از پشتیبانی سایت پیگیری کنید.
دانشآموزان محترم اتباع، باید در این قسمت کد دانشآموزی خود را که معمولاً با رقم 910 شروع میشود، وارد کنند.
برای اطلاع از چگونگی شرایط حفاظت از حریم خصوصی در این وبسایت کلیک کنید.
- exam@ehtemameadabi.ir
© تمامی حقوق این وبسایت برای
مجموعه اهتمام ادبی محفوظ است.