آزمون آنلاین
پیش از شرکت در آزمون، حتماً پاسخ سؤالات متداول را در رابطه با برگزاری آزمونهای آنلاین، در پایین همین صفحه مطالعه کنید.
جامعهشناسی (دوازدهم انسانی) (صفحات 2 تا 54)
خلاصه آزمون
0 سؤال از 20 سؤال پاسخ داده شد.
سؤالات:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
اطلاعات
لطفاً برای شروع آزمون، ابتدا موارد خواسته شده (*) را به دقت تکمیل کنید.
این آزمون جهت اندازهگیری توانایی شما در «درس جامعهشناسی دوازدهم انسانی از صفحات 2 تا 54» است.
آزمون شامل انواع سؤالات چندگزینهای است.
تعداد سؤالات: 20 عدد
بارم آزمون: 2۰ نمره
مدت آزمون: 20 دقیقه
باید متن وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
|
باید عدد (بهصورت انگلیسی) وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
|
باید متن وارد کنید. |
شما قبلاً این آزمون را به پایان رساندهاید و نمیتوانید مجدداً در آن شرکت کنید.
آزمون در حال بارگذاری است
برای شروع آزمون لازم است که ثبت نام کرده و به حساب کاربری خود وارد شوید.
برای شروع آزمون، لازم است آزمون زیر را به اتمام برسانید.
نتیجه
به 0 سؤال از 20 سؤال بهدرستی پاسخ دادهاید.
زمان شما:
زمان آزمون به پایان رسید.
نمره شما 0 از 0 است، (0)
دسته بندی ها
- دسته بندی نشده 0%
-
از حضور شما در این آزمون سپاسگزاریم.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- پاسخ داده شده
- مرور
-
سؤال 1 از 20 سؤال
1. سؤال
کدامیک از گزینههای زیر در رابطه با دانش عمومی، نادرست و در رابطه با دانش علمی درست است؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
دانش عمومی در طول سالها به دست میآید، یعنی این دانش، حاصل زندگی است.
دانش علمی، بخشی از ذخیرهی دانشی است که با اندیشیدن در دانش عمومی به دست میآید.
جهانهای اجتماعی مختلف بر اساس هویت فرهنگی خود، تعاریف متفاوتی از دانش علمی دارند. -
سؤال 2 از 20 سؤال
2. سؤال
لازمهی برپا ماندن جهان اجتماعی، چه چیزی است و چه زمانی اهمیت دانش عمومی برای ما عیان میشود؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
اگر دانش عمومی نباشد، جهان اجتماعی مختل خواهد شد و فروخواهد ریخت. هنگامی که به یک مهمانی دعوت میشوید که در آن بیشتر افراد را نمیشناسید، دقت و احتیاط شما بیشتر میشود. در این موقعیت خواهید فهمید که تا حد بسیار زیادی این دانش از دیدگان شما پنهان بوده است. -
سؤال 3 از 20 سؤال
3. سؤال
عبارات زیر، بهترتیب ویژگی کدامیک از انواع دانش اجتماعی است؟
– توصیف آرمانها و ارزشهای اجتماعی با تأکید بر روش تجربی
– جدایی دانش از ارزش
– توجه به بایدها و نبایدهای پدیدهی اجتماعیصحیح
نادرست
پاسخ:
در قرن نوزدهم میلادی برخی متفکران اجتماعی آلمانی از جمله ویلهلم دیلتای و ماکس وبر، مدعی شدند که هر چند جهان اجتماعی همانند جهان طبیعی، نظم و قواعد خاصی دارد اما انسانها مانند موجودات طبیعی نیستند و پدیدههای اجتماعی نیز با پدیدههای طبیعی تفاوت دارند. وبر معتقد بود کنش اجتماعی معنادار است و پدیدههای معنادار را نمیتوان همانند پدیدههای طبیعی از طریق حواس مطالعه کرد، بلکه باید معنای آنها را فهمید. این رویکرد در جامعهشناسی به جامعهشناسی تفهمی مشهور شد.
غلبهی رویکرد پوزیتیویستی در جامعهشناسی، موجب شد تا گزارههای تجویزی و انتقادی، بیرون از حوزهی علوم اجتماعی، قلمداد شوند. این باور با عنوان «جدایی دانش از ارزش» بیان میشد.
دانش اجتماعی تجویزی و انتقادی، به بایدها و نبایدهای پدیدهی اجتماعی مورد مطالعه، نظر دارد، به توصیف، تبیین و تفهم، بسنده نمیشود بلکه پژوهشگر به داوری ارزشی پدیدهی مورد مطالعه میپردازد. -
سؤال 4 از 20 سؤال
4. سؤال
هر یک از عبارات زیر، بهترتیب با کدام مورد در ارتباط است؟
– مجموعهای از آگاهیهایی که با دیگران در جامعه شریکیم
– موضوع فیلم دور افتاده
– دست یافتن به معنای عمیق جامعهصحیح
نادرست
پاسخ:
– مجموعهای از آگاهیهایی که با دیگران در جامعه شریکیم: دانش عمومی
– موضوع فیلم دور افتاده: اهمیت دانش عمومی
– دست یافتن به معنای عمیق جامعه: فایدهی دانش علمی -
سؤال 5 از 20 سؤال
5. سؤال
کدام رویکرد جامعهشناسی، متهم به محافظهکاری است و مهمترین هدف جامعهشناسان انتقادی چیست؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
مهمترین هدف جامعهشناسان انتقادی، نقد وضعیت موجود جامعه برای رسیدن به یک وضعیت مطلوبتر است. جامعهشناسی انتقادی، دو رویکرد قبلی جامعهشناسی؛ یعنی جامعهشناسی پوزیتیویستی و تفهمی را محافظهکار میداند؛ زیرا آن رویکردها نمیتوانند دربارهی ارزشها و هنجارهای اجتماعی داوری کنند و به شرایط موجود تن میدهند. -
سؤال 6 از 20 سؤال
6. سؤال
چه زمانی دانش علمی شکل میگیرد و نتیجهی تعارض بین دانش علمی و عمومی چه میشود؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
دانش علمی با تلاش برای حل مسائل و مشکلات زندگی، شکل میگیرد و پیشرفت میکند.
گاه تعارضها با دست برداشتن بخشی از ذخیره دانشی به نفع بخش دیگر حل میشود و یا با طرح ایدههای جدید انجام میشود. -
سؤال 7 از 20 سؤال
7. سؤال
کدام گزینه در مورد جامعهشناسی پوزیتیویستی نادرست است؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
جامعهشناسان پوزیتیویست جامعه را با طبیعت یکسان میدانند. اگر جامعه را چون طبیعت، تصور کنیم و آن را دستاوردی انسانی ندانیم، یعنی آن را واقعیتی بیرونی، تصور کنیم که با قوانینی به استحکام قوانین طبیعت اداره میشود، فقط میتوانیم از دانشهای ابزاری خود استفاده کنیم، اما قادر نخواهیم بود تغییری بنیادین در جامعه به وجود بیاوریم. -
سؤال 8 از 20 سؤال
8. سؤال
کدامیک از گزینههای زیر بهترتیب دربارهی جامعهشناسی خرد، درست و در رابطه با علوم اجتماعی نادرست است؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
جامعهشناسی خرد، علم شناخت کنش اجتماعی و سایر پدیدههای خرد اجتماعی است.
علوم اجتماعی با شناخت پدیدههای اجتماعی، به انسانها امکان میدهد که آثار و پیامدهای پدیدههای اجتماعی را پیشبینی کنند. به سبب آگاهانه و ارادی بودن کنشها و سایر پدیدههای اجتماعی و تنوع آنها پیشبینی در علوم اجتماعی، پیچیدهتر از علوم طبیعی است. -
سؤال 9 از 20 سؤال
9. سؤال
کدامیک از گزینههای زیر در رابطه با جامعهشناسی پوزیتیویستی، نادرست است و سه رویکرد اصلی جامعهشناسی بهترتیب زمانی کداماند؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
جامعهشناسی در آغاز شکلگیری خود در قرن نوزدهم میلادی سعی کرد به علوم طبیعی بهویژه علم فیزیک نزدیک شود. به همین دلیل اگوست کنت، بنیانگذار جامعهشناسی، ابتدا نام فیزیک اجتماعی را برای این رشته برگزید.
موفقیتهای بیسابقهی علوم طبیعی، برخی جامعهشناسان این دوره را علاقهمند کرده بود که جامعهشناسی را هر چه بیشتر به علوم طبیعی نزدیک و شبیه نمایند. این رویکرد که جامعهشناسی را در زمرهی دانشهای ابزاری قرار میدهد، با نام «جامعهشناسی پوزیتیویستی» شناخته میشود. در جامعهشناسی پوزیتیویستی، پدیدههای اجتماعی مانند پدیدههای طبیعی دانسته میشوند و جامعه همانند طبیعت در نظر گرفته میشود. روش مطالعهی این جامعهشناسی حسی و تجربی است.
بهترتیب زمانی جامعهشناسی پوزیتیویستی، تفهمی-تفسیری و انتقادی سه رویکرد اصلی جامعهشناسیاند. -
سؤال 10 از 20 سؤال
10. سؤال
بهترتیب صحیح یا غلط بودن عبارتهای زیر را مشخص کنید.
– جامعهشناسان پوزیتیویست معتقد بودند، همانطور که فرمولهای فیزیک میتوانند نظم میان اجزای یک خودرو را نشان دهند، جامعهشناسی نیز باید بتواند به فرمولهایی برای توضیح نظم اجتماعی، دست پیدا کند.
– نظم اجتماعی، پیشبینی رفتار دیگران و همکاری با آنها را امکانپذیر مینماید.
– نظم اجتماعی، چگونگی رابطه و پیوند میان پدیدههای اجتماعی مختلف است.
– ساختار اجتماعی تلاش میکند با تغییر در خود و محیط، نیازهای خود را تأمین کند و خود را در بلند مدت حفظ نماید.صحیح
نادرست
پاسخ:
ارتباط میان پدیدههای اجتماعی ساختار اجتماعی نامیده میشود. ساختار اجتماعی چگونگی رابطه و پیوند میان پدیدههای اجتماعی مختلف است.
نظام اجتماعی همانند یک موجود زنده تلاش میکند با تغییر در خود و محیط، نیازهای خود را تأمین کند و خود را در بلندمدت حفظ نماید. -
سؤال 11 از 20 سؤال
11. سؤال
بهترتیب، «تقلیل دادن انسان به پیچ و مهرههای نظم اجتماعی»، «تفاوت میان جوامع در رویکرد جامعهشناسان پوزیتیویستی» و «همراه شدن تغییر در یک پدیدهی اجتماعی با تغییر در پدیدهی دیگر» با کدام موارد در ارتباطاند؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
یکسان دانستن طبیعت و جامعه، انسانها را به پیچ و مهرههای نظم اجتماعی، تقلیل میدهد.
جامعهشناسان پوزیتیویست، جامعه را نیز صرفاً یک پدیدهی طبیعـی پیچیده میدانستند و تفاوت میان جوامع مختلف را تنها تفاوت کمی میدیدند.
گاهی تغییر در یک پدیدهی اجتماعی با تغییر در پدیدهی دیگر همراه است. این دو پدیده را همتغییر میگویند. -
سؤال 12 از 20 سؤال
12. سؤال
بهترتیب «پیشبینی رفتار دیگران و امکان همکاری با آنها»، «جنگهای نامنظم» و «خشتبنای جامعه» با کدام موارد در ارتباطاند؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
نظم اجتماعی درنتیجهی قواعدی برقرار میشود که ما انسانها برای با هم زندگی کردن پذیرفتهایم. نظم یعنی قرار گرفتن هر پدیده در جای خود. جای پدیدهها را همین قواعد تعیین میکنند. نظم اجتماعی پیشبینی رفتار دیگران و همکاری با آنها را امکانپذیر مینماید؛ باعث میشـود که شما بدانید، میتوانید چه توقعات و انتظاراتی از دیگران داشته باشید و اتفاقات غیرمنتظره، شما را از همکاری با دیگران باز ندارند.
در جنگهای نامنظم افراد از نظم موجود پیروی نمیکنند، بلکه از آن فراتر میروند و با ارزشها و معانی پیوند میخورند. سربازان جنگهای نامنظم به سبب انگیزههای اخلاقی و آرمانهای معنویشان، توانی فراتر از نظم موجود بهدست میآورند.
کنش اجتماعی، خشتبنای جامعه است و تمامی پدیدههای اجتماعی خرد و کلان با کنشهای اجتماعی پدید میآیند. -
سؤال 13 از 20 سؤال
13. سؤال
هر یک از عبارات زیر بهترتیب، پیامد کدام مورد است؟
– انقلابهای اجتماعی و اختراعات بزرگ
– سلب شور زندگی از افراد
– نادیده گرفتن آنچه درون انسانها میگذردصحیح
نادرست
پاسخ:
انقلابهای اجتماعی، اندیشههای جدید، شاهکارهای هنری و اختراعات بزرگ، زمانی پدید میآیند که انسان از نظم موجود، گامی فراتر میگذارد.
تأکید بیش از اندازه بر نظم اجتماعی به حذف اراده و خلاقیت، ارزش و اخلاق، آگاهی و معنا از زندگی اجتماعی میانجامد و شور زندگی را از انسانها میگیرد.
رویکرد پوزیتیویستی بر آنچه مشاهده میشود، تمرکز میکند و اغلب معنای کنش و آنچه درون انسان میگذرد را نادیده میگیرد. -
سؤال 14 از 20 سؤال
14. سؤال
بهترتیب هر عبارت با کدام مفهوم و موضوع مرتبط است؟
– شکلگیری نتایج غلط و اشتباه در بررسی پدیدههای انسانی
– ارتباط با کل زندگی انسان
– دستیابی به پاسخهای سرراست و قابل پیشبینی دربارهی چرایی وقوع پدیدههای اجتماعیصحیح
نادرست
پاسخ:
عبارت اول: پیچیدگی پدیدههای انسانی و اجتماعی
عبارت دوم: مسئلهی معنا
عبارت سوم: هویتزدایی -
سؤال 15 از 20 سؤال
15. سؤال
هر یک از وضعیتهای زیر، بهترتیب پیامد کدام مورد است؟
– قفس آهنین
– کشتار گسترده در جنگهای جهانی
– اخلاقگریزیصحیح
نادرست
پاسخ:
خلاقیتزدایی: تأکید افراطی بر نظم اجتماعی بهتدریج سبب میشود افراد بدون آنکه بدانند این نظم برای تحقق چه آرمانها و ارزشهایی است، صرفاً آن را رعایت کنند. بهعلاوه، این تأکید موجب سرکوب روحیهی خلّاق انسانها در بسیاری عرصهها مانند هنر، ارتباط و اندیشه میشود. انقلابهای اجتماعی، اندیشههای جدید، شاهکارهای هنری و اختراعات بزرگ هنگامی پدید میآیند که انسان از نظم موجود گامی فراتر میگذارد. ماکس وبر از سلطهی چنین نظمی که گویا هدفی جدا از انسانها و نیازهای واقعی آنها دارد، به قفس آهنین تعبیر میکند.
ارزشزدایی: بهسبب اینکه بسیاری از کنشهای عاطفی، هنری، اخلاقی و مذهبی با رویکرد پوزیتیویستی قابل توضیح نیستند، کسانی که فقط روشهای تجربی را معتبر میدانند، با انکار ارزشهای عاطفی، اخلاقی، مذهبی و … دچار اخلاقگریزی میشوند. بزرگترین کشتار جهان در جنگهای جهانی اول و دوم، میان توسعهیافتهترین کشورها رخ داد و با فاجعهی هیروشیما و ناکازاکی، پایان یافت. -
سؤال 16 از 20 سؤال
16. سؤال
بهترتیب هر عبارت پیامد کدام گزینه است؟
– شناخت توأمان و صحیح تفاوتهای فردی و اجتماعی و وجوه مشترک انسانها
– پدیدآمدن خردهفرهنگها و گروههای مختلف درون هر جهان اجتماعی
– بهکارگیری روشهای کیفیصحیح
نادرست
پاسخ:
عبارت اول: لازمهی شناخت پدیدههای اجتماعی
عبارت دوم: فعالیت و خلاقیت کنشگران
عبارت سوم: فهم کنش انسانها -
سؤال 17 از 20 سؤال
17. سؤال
بهترتیب «مهمترین ویژگی کنش از دید نظریهپردازان کنش اجتماعی»، «معنای همراهی همدلانه» و «بررسی تمام ابعاد یک پدیدهی اجتماعی خاص» به کدام موارد اشاره دارند؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
همراهی همدلانه به معنای تأیید کنشگران نیست، بلکه به معنای نگاه کردن به مسائل آنها از منظر خودشان و تلاش برای فهم آنها است. ما در جهان اجتماعی با افراد آگاه سروکار داریم و لازم است با توجه به تفسیر آنها از خودشان، به فهم همدلانهی رفتار آنها دست پیدا کنیم.
نظریهپردازان کنش اجتماعی، آگاهی و معناداری را مهمترین ویژگی کنش اجتماعی میدانند و زندگی اجتماعی انسان را با تأکید بر آگاهی و معنا، مطالعه میکنند.
این جامعهشناسان، ویژگیهای دیگر کنش، یعنی اراده و ارزش را مهم میدانند ولی آنها را برخاسته از آگاهی و تابع آن میبینند.
اگر محققی بخواهد تمامی ابعاد یک پدیدهی اجتماعی خاص مثلاً یک فرد، یک نهاد اجتماعی یا یک فرهنگ را مطالعه کند و عمق پنهان و منحصر بهفرد بودن آن را نشان دهد، از روش مطالعهی موردی استفاده میکند. -
سؤال 18 از 20 سؤال
18. سؤال
کدام موارد بهترتیب در جای الف، ب و ج قرار میگیرند؟
قومنگاری رويكرد تفسيری در تقابل با رويكرد پوزيتيويستی آزمایش ب الف ج صحیح
نادرست
پاسخ:
الف: معنای کنش
ب: به دنبال پرده برداشتن از معناهایی است که در کنشها نهفتهاند.
ج: در علوم طبیعی متداول است. -
سؤال 19 از 20 سؤال
19. سؤال
کدام گزینه در ارتباط با پرسش از معنای زندگی، صحیح نیست؟
صحیح
نادرست
پاسخ:
پرسش از معنای زندگی در جهان متجدد و در میان صاحبنظران علوم اجتماعی نیز مطرح بودهاند. -
سؤال 20 از 20 سؤال
20. سؤال
برای پی بردن به ………………….. باید به ذهن کنشگر راه یابیم و برای فهم ………………. باید به زمینهی فرهنگی که کنشگر در آن عمل میکند مراجعه کنیم و درون پدیدههای اجتماعی مانند شهادتطلبی و فدا کردن جان برای وطن ………………….. وجود دارد.
صحیح
نادرست
پاسخ:
هدف کنشگر: ذهن کنشگر
فهم دلالتهای کنش: فرهنگ
شهادتطلبی و فدا کردن جان برای وطن: تفاوت معنایی
سؤالات متداول
پاسخ سؤالات شما در رابطه با آزمونهای آنلاین
فرم مشخصات اولیه و سؤالات آزمون را بهصورت کامل و دقیق تکمیل کنید. در صورتی که مشخصات خود را بهصورت مخدوش و نامعتبر وارد کنید، سامانه بهطور خودکار شما را در مراجعات بعدی از خدمات سایت محروم میکند.
لطفاً با آمادگی کامل در آزمون حاضر شوید، آزمون فقط یکبار برگزار میشود و تکرار ندارد.
پیش از ثبت نمره از آزمون خارج نشوید، یا صفحهی آزمون را رفرش (Refresh) نکنید.
در مواردی که نیاز به وارد نمودن عدد است، اعداد را بهصورت انگلیسی تایپ کنید.
جهت ثبت نتیجهی آزمون نزد خودتان «پس از پایان یافتن آزمون» حتماً از نتیجهی پایانی، اسکرینشات بگیرید.
در هر آزمون، تنها یکبار میتوانید شرکت کنید، بیش از آن تخلف به حساب میآید و دسترسی شما به سایت، بهطور خودکار مسدود میشود. بنابراین با آمادگی کامل در آزمونها شرکت کنید تا نتیجهی مطلوبی بهدست آورید. برای آگاهی بیشتر از قوانین و مقرارت کلیک کنید.
موارد خواستهشده را در فرم ابتدای آزمون، بهدقت تکمیل کنید و حتماً اعداد کد ملی را بهصورت انگلیسی تایپ کنید.
پس از پایان آزمون، حتماً از نتیجهی آن اسکرینشات بگیرید، در غیر این صورت، موضوع را از پشتیبانی سایت پیگیری کنید.
دانشآموزان محترم اتباع، باید در این قسمت کد دانشآموزی خود را که معمولاً با رقم 910 شروع میشود، وارد کنند.
برای اطلاع از چگونگی شرایط حفاظت از حریم خصوصی در این وبسایت کلیک کنید.
- exam@ehtemameadabi.ir
© تمامی حقوق این وبسایت برای
مجموعه اهتمام ادبی محفوظ است.